ساحل آرامش

یادمان باشد؛همان چیز هایی را که دست کم میگیریم،کس دیگر برای بدست آوردنش دعا میکند.

یادمان باشد؛همان چیز هایی را که دست کم میگیریم،کس دیگر برای بدست آوردنش دعا میکند.

همانا انسان در برابر جسم خود مسئول است .

به نام هستی بخش عالم

این مطلبی است درباره ی تاثیرات قلیان بر بدن انسان و راهکارهایی برای ترک آن. بخوانید وانتخاب کنید،اختیار با شماست...

انچه باید در رابطه با قلیان بدانید:

بطور کلی کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده‌ کننده را دچار اعتیاد می ‌کند، در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود.هر وعده قلیان برابرمصرف یک پاکت سیگاراست.مصرف یک نخ سیگار بین ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌ کند، اما استفاده ی یک بار از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد کرد. دود استنشاق ‌شده از قلیان، نه تنها همه ی مواد سرطان ‌زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسید کربن بیشتری هم دارد و در فرهنگ جامعه ی ما به این حقیقت علمی توجهی نمی ‌شود.

عوارض کشیدن قلیان:

کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می ‌کند.این ترکیب به ‌علت حرارت زیاد، موادی را وارد بدن می‌ کند که عوارض ناگواری برای انسان به ‌دنبال دارد.متأسفانه به اکثر تنباکو‌ها اسانس‌هایی اضافه می‌ شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ گردد.سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی , ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری) ازجمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو ، مصرف اشتراکی قلیان می تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت شود. شخص مبتلا به بیماری‌های مختلف ریه اگر به استعمال دخانیات و کشیدن قلیان ادامه بدهد،بدون شک مبتلا به سرطان ریه و دستگاه تنفسی خواهد شد.

 

این قسمت را حتما بخوانید:

آیا تا بحال به هزینه ای که بابت کشیدن قلیان خرج می کنید فکر کرده اید؟اگر شما روزی دو هزارتومان بابت کشیدن قلیان خرج کنید ،سالانه هفتصدوبیست هزار تومان میشود.اما اگر کسی به شما تنها دو هزار تومان پول بدهد و بگوید یک قسمت بدن خود را نابود کنید، آیا شما قبول میکنید؟!حال چگونه سالی هفتصد وبیست هزار تومان را از جیب خود خرج نابود سازی خود میکنید؟! از همه مهمتر اینکه شما در برابر جسم خود مسئولید و چگونه میخواهید به خدای خود پاسخ دهید.این را به یاد داشته باشید که قلیان میتواند نقطه ی شروعی برای اعتیاد های بزرگتر باشد.

شیوه ی ترک قلیان:

آیا شما هم مانند همه فکر میکنید که قلیان اعتیاد آور نیست.اگر قلیان می کشید برای امتحان خود کافی است دوهفته دیگر قلیان نکشید.آیا می توانید؟در اینجا راهکارهایی برای ترک کشیدن قلیان ارائه شده که شما میتوانید با رعایت این نکات به رهایی برسید.

1.برای شروع کار باید واقعا جدی باشید و از خدا هم درخواست کمک کنید. 2.از دوستانی که شما را تحریک به کشیدن قلیان میکنند دوری کنید. 3.اگر ابزار کشیدن قلیان را در منزل دارید آن را نابود سازید.4.در ساعاتی که عادت به کشیدن قلیان دارید به فعالیتی بپردازید که هم جذاب باشد و هم برای سلامتی شما مناسب باشد،مثل فوتسال و... 5.اگر برایتان خیلی سخت است قلیان خالی با آب و بدون تنباکو و ذغال بکشید. 6.از خانواده  خود بخواهید که شما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.

با تشکر از شما که مطالب ما را مطالعه کردید...


 

نظرات  (۱)

سلام...... وبلاگ زیبایی دارید...... با مطالب آموزنده..... که گامی برمیدارید درجهت فرهنگ سازی....
ان شاالله در این راه موفق باشید
یاحق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی